Kauhukirjallisuudessa ja -elokuvissa
esiintyy silmiinpistävän paljon kaksosia, etenkin identtisiä
kaksostyttöjä. Minkälaisia kauhukaksoset ovat ja miksi kaksosia
pidetään niin pelottavina?
Perinteiset kaksoskertomukset, joita
olen käsitellyt juttusarjan kahdessa ensimmäisessä osassa,
kertovat suurimmaksi osaksi kaksospojista. Joissain tarinoissa
seikkailee myös tyttö-poikapari. Kaksostytöt sen sijaan ovat
jääneet tarinoista lähes sivuun ja yleistyvät päähenkilöinä
vasta 1900-luvulla. Kaksostyttöjä esiintyy etenkin 1940- ja
1990-lukujen trillerielokuvissa, joissa hyvä ja paha kaksossisko
taistelevat samasta miehestä. Tämän kahtiajaon yleisyys
populaarikulttuurissa on tietysti vaikuttanut käsitykseen kaksosista
binaarisina vastakohtina, hyvän ja pahan ruumiillistumina. Lisäksi
kaksostrillereissä toistuvat kaksosten sekoittuminen keskenään
sekä toisen kaksosen identiteetin varastaminen kateuden takia. Usein
näistä aineksista syntyy taistelu elämästä ja kuolemasta.
”Kaksoset nyt vain ovat
pelottavampia”
Kaksoset, usein juuri kaksostytöt,
ovat kauhun vakiokuvastoa. Tunnetuimmat kauhukaksoset löytyvät
varmasti Stanley Kubrickin elokuvasta Hohto, joka
perustuu Stephen Kingin samannimiseen romaaniin. Kiinnostavaa
kyllä, kirjassa Gradyn siskokset eivät ole kaksoset vaan
eri-ikäiset siskot. Kaksosia näyttelevien Lisa ja Louise
Burnsin mukaan ohjaaja sanoi kaksosnäyttelijät valitessaan:
”Kaksoset nyt vain ovat pelottavampia.” Vaikka kaksoset
esiintyvät elokuvassa vain hyvin lyhyen ajan, on heidän tuijottava
katseensa piirtynyt ikuisiksi ajoiksi katsojien mieliin.
Mikä kaksosista sitten tekee niin
pelottavia? Yksi selitys on se, että moderni länsimainen kulttuuri
perustuu hyvin vahvasti yksilöllisyyden ja ainutlaatuisen persoonan
ajatukselle. Identtiset kaksoset haastavat käsityksen
yksilöllisyydestä pelkällä olemassaolollaan. Ihmiset eivät ole
tottuneet siihen, että kaksi henkilöä näyttää ja kuulostaa
samalta, saati ajattelee ja käyttäytyy samalla tavalla. Identtisyys
on hermostuttavaa ja häiritsevää. Kaksosiin myös liitetään
usein yliluonnollisia ominaisuuksia, kuten telepatia, ja yleisesti
ottaen ihmiset kokevat kammottaviksi asiat, joita ei voi järjellä
selittää. Jo valmiiksi yliluonnollisiksi koetut identtiset kaksoset
palvelevat siis hyvin kauhun tarkoitusperiä. Kaksosten sukupuoli
taas näyttää olevan genresidonnainen: kaksospojat esiintyvät
enimmäkseen niin kutsutussa korkeakirjallisuudessa, kaksostytöt
taas populaarikirjallisuudessa, kuten juuri kauhussa.
Identtiset kaksostytöt
nykygoottilaisessa kirjallisuudessa
Oma tutkimusaiheeni on nykygoottilainen
kirjallisuus, jolla tarkoitetaan kauhun ja gotiikan piirteitä
sisältävää mutta ei välttämättä varsinaisesti pelottavaa
kirjallisuutta, jossa tapahtumat sijoittuvat ainakin suurimmaksi
osaksi nykyaikaan. 1800-luvun goottilaiseen kirjallisuuteen kuuluivat
kartanot, labyrintit ja hautausmaat sekä kummitukset ja muut
yliluonnolliset hahmot. Samoja piirteitä kierrätetään myös
nykygoottilaisessa kirjallisuudessa, vaikka muutoin ympäröivä
maailma onkin varsin tavanomainen. Huomattavan usein
nykygoottilaisessa kirjallisuudessa ovat päähenkilöinä
kaksostytöt. Näin on esimerkiksi Diane Setterfieldin
romaanissa The Thirteenth Tale (Kolmastoista kertomus),
Audrey Niffeneggerin romaanissa Her Fearful Shadow (Hänen
varjonsa tarina) sekä Sarah Raynen romaanissa The Dark
Dividing. Kertomuksissa kaksosilla on yliluonnollisen
symbioottinen suhde, josta toinen kaksonen yrittää pyristellä
irti. Lähes kaikissa teoksissa toinen kaksonen menehtyy ja eloon
jääneen kaksosen ongelmaksi muodostuu se, miten rakentaa oma
identiteetti, kun on koko elämänsä ollut ikään kuin puolikas
yksilö.
Hyvin usein nykygoottilaisissa
romaaneissa kauhua ja jännitystä luodaan sillä, että muut
henkilöt eivät erota identtisiä kaksosia toisistaan. Esimerkiksi
S.K. Tremaynen romaanissa The Ice Twins (Jääkaksoset)
toinen kaksostyttö kuolee ja vanhemmat eivät ole varmoja, kumpi
heidän lapsistaan on kuollut ja kumpi on vielä elossa. Äidin mieli
ei kestä sitä, ettei hän pysty varmaksi erottamaan omia lapsiaan.
Lauren Baratz-Logstedin nuortenromaanissa The Twin's
Daughter päähenkilön äiti ja täti ovat identtiset kaksoset
ja toisen kuollessa päähenkilö ei olekaan varma, kuoliko häneltä
äiti vai täti. Tämäntyyppisissä tarinoissa ”paha kaksonen”
usein tekeytyy ”hyväksi kaksoseksi” ja on monesti vieläpä
syyllinen siskonsa kuolemaan. Kaksoskertomuksissa kauhu siis liittyy
yleensä ulkoisten seikkojen sijaan nimenomaan kaksosuuteen, joko
kaksosten liialliseen läheisyyteen ja samankaltaisuuteen tai
kaksosten väliseen kilpailuun ja kateuteen.
(Teksti on julkaistu aiemmin Monikkoperheet-lehden numerossa 1/2017)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti